mag

مهم ترین تجهیزات ترالی اورژانس درمانگاه چیست؟

تجهیزات ترالی اورژانس

نقش بیمارستان در جامعه کنونی به عنوان یکی از ارکان اصلی سلامت را نمی توان نادیده گرفت. بیمارستان ها امروزه پایه گذار درمان و حفظ سلامت و بهبودی جامعه می باشند.  همانگونه که همه موسسات و ادارات برای نظم در کارها دارای قوانین و مقررات خاص خود هستند. بالطبع بیمارستان ها هم از این امر مستثنی نیستند. هرکدام از بخش ها چه اداری و یادیگری بخش ها مطیع قانون مخصوص خود هستند. در این مقاله ما به بررسی چک لیست ترالی اورژانس می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ترالی اورژانس، تخت بیمارستانی، تخت برقی و تخت معاینه می توانید به سایت پنبه رو مراجعه کنید.

اورژانس بیمارستان ها

 

بررسی و نظارت بر اجرای این قوانین در هر بخش به عهده مسئول بخش و در مجموع زیر نظر مدیریت بیمارستان است. یکی از این بخش ها که نظارت و دقت بیشتری را لازم دارد بخش اورژانس هر بیمارستان می باشد. به دلیل این که این بخش با تمامی بخش های دیگر تفاوت دارد برنامه های مدون شده آن هم شرایط و حساسیت خاص خود رادارد. برای این که در مواجهه با شرایط اضطراری با مشکلی در این قسمت مواجه نشویم به یک چک لیست ترالی اورژانس احتیاج داریم.

ترالی اورژانس یعنی چه؟

قبل از هر چیز بایستی بدانیم که تعریف ترالی اورژانس یعنی چه؟ در هر اورژانس و مرکز فوریت های پزشکی حتما باید یک ترالی اورژانس با تجهیزات کامل از قبیل دارو، ملزومات بخیه، دستگاه های احیاء قلب و… وجود داشته باشد که به طور منظم ردیف شود. بعد از هر بار استفاده از ترالی دارو ها  و تجهیزات مصرف شده مشخص و جایگزین شود. در زمان تحویل شیفت هم کلیه دارو ها و ملزومات طبق چک لیست تحویل مسئول بعدی شده و یا تحویل گرفته شود.

ترالی اورژانس را بدین صورت میتوان تعریف کرد که یک واحد متحرک می باشد. هدف آن احیای قلب و ریه است. ویژه استفاده در بخش اورژانس تدارک دیده شده است. این واحد متحرک ممکن است در بخش های دیگر بیمارستان هم باشد که درصورت نیاز بر بالین بیمار برده تا کادر درمانی و پزشک اورژانس مورد استفاده قرار گیرد. ترالی دارای مشخصات خاص خود است. عمق ترالی حدودا 80 سانت و پهنای آن بین 80 تا 120 می باشد. اما در ادامه ببینیم که چک لیست ترالی اورژانس به چه معناست؟

چک لیست ترالی اورژانس 1400

در ادامه به بررسی مختصری از موارد چک لیست ترالی اورژانس سال 1400 می پردازیم. این موارد می تواند برای هر بیمارستان و یا هر بخشی متفاوت باشد.

لوازم و تجهیزات چک لیست ترالی اورژانس

در این چک لیست باید موارد بسیاری بررسی شود. در این بخش برخی از آن ها را بیان می کنیم.

  • تخته بیمار جهت استفاده برای بیمار در هنگام cpr که در قسمت پشت ترالی نصب می شود.
  • کپسول اکسیژن پر متصل به ترالی اورژانس با تجهیزات کامل وسیستم کاهش دهنده فشار اکسیژن هوا به همراه لوله اکسیژن ماسک اکسیژن منفذ دار.
  • دوعدد پریز و کابل متصل به آن برای اتصال به دستگاه احیاء قلبی الکترو شک باید وجود داشته باشد.
  • پایه سرم در یکی از قسمت های ترالی نصب شده باشد.
  • لیست کلیه دارو ها و ملزومات با تفکیک دقیق محل نگهداری در قسمتی از ترالی بایستی نصب گردد.
  • در هرطبقه باید دارو ها و ملزومات منظم چیده شده باشد. برای اطلاعات بیشتر مطلب مقابل را مطالعه نمایید: چیدمان ترالی اورژانس
  • فقط در طبقه اول(بالایی)دارو های مخصوص اورژانس اختصاص دارد.
  • در طبقات دیگر سرنگ های 2.5.10 به تعداد کافی معمولا هرکدام 5 عدد و 2 عدد سرنگ انسولین وسرنگ 20 و 50 سی سی،
  • انواع لوله آزمایش حداقل هر کدام 3 عدد،
  • پنبه آغشته به محلول ضدعفونی کننده، باند معمولی، گاز معمولی 10، 15و20 سانت گازاستریل،
  • دستکش مخصوص معاینه (لاتکس) که در طبقه دوم بطور منظم چیده می شود.
  • در طبقه سوم اسکالپ برای بررسی چک لیست ترالی اورژانس، چسپ معمولی و ضدحساسیت هر کدام یک حلقه ست یرم و ست خون و میکروست از هر کدام به تعداد کافی.
  • سرم قندی سرم نمکی و سرم شستشو هرکدام یک عدد قرار گیرد.

این موارد در چک لیست ترالی باید مورد بررسی قرار گیرد. لارنگوسکوپ جهت نوزادان اطفال و بزرگسالان با تیغه های مختلف و دوعدد باطری و  یک عددلامپ جداگانه لارنگوسکوپ، لوله تراشه در اندازه های مختلف، پنس، قاشق، سوند و یک پگ کامل پانسمان باید موجود باشد.

کلیه این ملزومات بایستی به صورت کامل استریل و دارای بسته بندی سالم و بدون پارگی یا معیوب باشد.

چک لیست دارویی ترالی اورژانس

در چک لیست از دارو های متعددی استفاد می شود. نحوه استفاده از آن بعهده و تحت نظارت  پزشک اورژانس می باشد.

بعضی از این دارو ها عبارتند از:

ادنوزین،  هالوپریدول،  بی پریدین، وارپامبل، فروزماید، راینیتیدین، نالوکسان، امبو دارن و دیگر دارو های مورد احتیاج بخش اورژانس. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب داروهای ترالی اورژانس درمانگاه ها بخوانید 

در ترالی اورژانس چک لیست ارزیابی و نظارت بخش هم جزء لاینفک آن است. برخی از این دستورات نظارتی عبارت اند از:

حضور پزشک مسئول در بخش آمبولانس در مقابل درب، بررسی این که نظافت بخش درست انجام شده باشد. تمیز بودن سرویس های بهداشتی اهمیت دارند. لازم است تا دستگاه های شوک و احیا قلب در سلامت کامل باشند. در صورتی که قصد خرید یا تجهیز ترالی اورژانس را دارید، می‌توانید از طریق پنبه رو و یا تماس با کارشناسان پنبه رو سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *