mag

داروهای ترالی اورژانس درمانگاه

داروهای ترالی اورژانس

هر محیطی که در آن ایجاد وضعیت اورژانسی برای بیماران محتمل باشد، نیاز به داروها و تجهیزات خاصی دارد. این تجهیزات در ترالی اورژانس قرار می گیرند. داروهای ترالی اورژانس شامل: اپی نفرین، آمیودارون، آتروپین، کلسیم، سدیم بیکربنات، وازوپرسین، دوپامین، نالوکسون،آسپرین، نیتروگلیسیرین، دکستروز،سولومیدرول،بنادریل ،آدنوزین، لوپرسور، پروستیل (پروکائین آمید)، پدهای الکلی،آب استریل و لیدوکایین هستند.

داروهای ترالی اورژانس

هر محیطی که در آن ایجاد وضعیت اورژانسی برای بیماران محتمل باشد، نیاز به داروها و تجهیزات خاصی دارد. یکی از این مکان ها، درمانگاه ها هستند. از آنجا که همواره این احتمال وجود دارد که بیماران مراجعه کننده به درمانگاه ها دچار وضعیت بحرانی شوند، هر درمانگاه باید تجهیزات لازم را داشته باشد. این تجهیزات در ترالی اورژانس قرار می گیرند.

ترالی اورژانس چیست ؟

ترالی اورژانس به دراور متحرکی گفته می شود که تقریباً تمام داروها و وسایل لازم برای اجرای کد (احیای بیمار) را دارا است. مدل و چیدمان ترالی اورژانس ممکن است متفاوت باشد، اما بیشتر آنها شبیه یک چرخ دستی بلند با کشوهای زیاد هستند. از آنجا که در اکثر کدها دفیبریلاتور و مانیتور قلب نیز مورد نیاز است، تعداد زیادی از مراکز این دستگاه ها را در بالای ترالی نصب می کنند.

داروهای ترالی اورژانس
ترالی اورژانس

از آنجا که محتویات و سازماندهی ترالی اورژانس در مراکز مختلف ممکن است متفاوت باشد، بهتر است قبل از ایجاد شرایط اورژانس با ترالی که به احتمال زیاد با آن کار خواهید کرد آشنا شوید.

اندازه، شکل و محتوای ترالی اورژانس ممکن است در بیمارستان ها و بین بخش های مختلف یک بیمارستان متفاوت باشد. به عنوان مثال، ترالی بزرگسالان با کودکان متفاوت است. همچنین ترالی اورژانس در بخش ها ممکن است متفاوت با سرویس جراحی باشند.

ترالی اورژانس حاوی تمامی داروها و تجهیزاتی است که در سی دقیقه اول شرایط اورژانس مورد نیاز است.  بیمارستان ها، مراکز حراجی سرپایی، اورژانس ها و درمانگاه ها از جمله مراکزی هستند که از ترالی اورژانس استفاده می کنند.

علاوه بر این، خانه های سالمندان نیز در زمانی که منتظر رسیدن اورژانس هستند از ترالی اورژانس برای پایدار کردن علایم حیاتی سالمندانی که دچار سکته قبلی و یا سایر شرایط اورژانسی شده اند استفاده می کنند.

پزشکانی که آزمایشات ویژه مثل اکوکاردیوگرام استرس را انجام می دهند نیز باید مطب خود را به ترالی اورژانس مجهز کنند.

داروهای ترالی اورژانس مورد استفاده در درمانگاه و مراکز احیا چه مواردی هستند؟

در کنار تجهیزات ترالی اورژانس درمانگاه داروها معمولاً در کشوی بالای ترالی اورژانس نگهداری می شوند. از آنجا که در شرایط اضطراری باید به سرعت از داروها استفاده کرد، باید خیلی راحت در دسترس قرار بگیرند. داروها معمولاً به گونه ای تهیه می شوند که اندازه گیری و استفاده سریع از آنها ممکن باشد.

داروهای ترالی اورژانس
داروهای ترالی اورژانس

اگرچه ممکن است برخی از داروها و تجهیزات موجود در ترالی اورژانس در مراکز مختلف درمانی با هم متفاوت باشد. اما تعدادی از این دارو ها و تجهیزات در همه جا ثابت است.

در این بخش داروهایی که به شکل معمول در ترالی اورژانس درمانگاه ها و سایر مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند بررسی می کنیم:

  • اپی نفرین:

اپی نفرین داروی اصلی در بسیاری از شرایط اورژانسی است. این دارو یک وازوپرسور (منقبض کننده عروقی) است و برای افزایش ضربان قلب، افزایش برون ده قلب و در نتیجه خون رسانی مناسب به اندام های حیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که در شرایط بحرانی به شکل معمول هر 3 تا 5 دقیقه از این دارو استفاده می شود، حتما باید در جایی قابل دسترس و مناسب در ترالی اورژانس قرار بگیرد.

  • آمیودارون

یکی دیگر از داروهای موجود در ترالی اورژانس آمیودارون است. این دارو در درجه اول برای درمان فیبریلاسیون بطنی (VF) و تاکی کاردی بطنی (VT) -که در هنگام ایست قلبی اتفاق می افتد- استفاده می شود. دستورالعمل ها توصیه می کنند که آمیودارون فقط پس از عدم موفقیت اپی نفرین و وازوپرسین در تبدیل VF / VT مورد استفاده قرار بگیرد.

  • آتروپین

آتروپین برای کمک به ثابت نگه داشتن ضربان قلب پس از حمله قلبی استفاده می شود. با این حال، از آنجا که فواید آن مشخص نیست، از دستورالعمل های ACLS حذف شده است. با این حال آتروپین داروی پر کاربردی در ترالی اورژانس است.

  • کلسیم

کلسیم برای قدرت دادن به انقباض قلب بسیار مهم است. این دارو برای تثبیت میوکارد و کمک به خارج شدن بیمار از ریتم کشنده قلب استفاده می شود. کلسیم به صورت ویال هایی در ترالی اورژانس قرار می گیرد و به شکل وریدی به بیماران تزریق می گردد.

کلسیم مورد استفاده در ترالی اورژانس
  • سدیم بیکربنات

بیکربنات سدیم یک داروی رایج در ترالی اورژانس است و زمانی استفاده می شود که تیم درمان معتقد باشند خون بیمار اسیدی شده است. وقتی خون بیمار اسیدی باشد احیای قلبی تنفسی ممکن است موفقیت آمیز نباشد. این دارو به افزایش PH سرم کمک می کند که به نوبه خود می تواند از کدگذاری بیشتر جلوگیری کند.

  • وازوپرسین

وازوپرسین یک داروی اولیه و مهم ترالی اورژانس است که در الگوریتم ایست قلبی بدون نبض استفاده می شود. با این وجود مثل آتروپین، وازوپرسین نیز به دلیلی که فواید آن مشخص نیست، از دستورالعمل های ACLS حذف شده است.

  • دوپامین

از دوپامین می توان برای افزایش برون ده قلبی و کاهش فشار خون استفاده کرد. دوپامین می تواند به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل کند و گردش خون بهتری را در مغز، میوکارد و کلیه ها برقرار کند. وجود این دارو در ترالی اورژانس ضروری است.

  • نالوکسون

ترالی اورژانس حاوی نالوکسان یا سایر داروهای ضد مخدر است که در صورتی که بیمار به دلیل سو مصرف عمدی و یا تصادفی مواد مخدر کد خورده باشد از آن استفاده می گردد.

سایر داروهای ترالی اورژانس شامل موارد زیر هستند:

  • آسپرین 81 میلی گرم
  • اسپری یا قرص های 0.4 میلی گرم نیتروگلیسیرین
  • دکستروز 50٪ (اگر بیمار کودک باشد از دکستروز 25٪ استفاده میشود.)
  • ویال 125 میلی گرمی سولومیدرول
  • ویال 50 میلی گرم بنادریل
  • آدنوزین 6 میلی گرمی
  • لوپرسور 10 میلی گرمی
  • پروستیل (پروکائین آمید)
  • پدهای الکلی
  • آب استریل
  • لیدوکایین

علاوه بر داروها، برخی تجهیزات نیز در ترالی اورژانس وجود دارد. همانند داروها، تجهیزات موجود در ترالی نیز در مراکز مختلف مشابه هم هستند.

موارد غیر دارویی شامل سرنگ، محلول های نمکی، ست های داخل وریدی، تجهیزات مربوط به راه های تنفسی و… است.

علاوه بر این، تجهیزاتی در ترالی اورژانس وجود دارد که برای محافظت از اعضای تیم پزشکی در برابر خطراتی که ممکن است در طی احیا بیمار برای آنها ایجاد شود استفاده می شود. این موارد شامل سطل زباله اجسام تیز، دستکش، روپوش و ماسک برای محافظت در برابر بیماری های قابل انتقال از طریق خون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *